por Consorci | May 16, 2022 | riu millars
- Els gossos que passegen solts per la platja i els gats són les principals amenaces per a l’èxit reproductor d’aquesta xicoteta au limícola protegida
El servei de guarderia rural del consorci gestor del Paisatge Protegit de la Desembocadura del riu Millars format pels ajuntaments de Vila-real, Almassora, Borriana, la Diputació de Castelló i la Generalitat Valenciana ha començat un seguiment intensiu dels exemplars de corriol menut (Charadrius dubius) presents a la zona de la desembocadura del paratge fluvial protegit que ja es troben en ple període reproductiu.
(más…)
por Consorci | May 11, 2022 | Sin categoría
- L’empresa responsable de les esteses ha utilitzat aïlladors rígids per tal d’evitar el contacte de les aus amb els cables i els suports metàl·lics
El consorci gestor del Paisatge Protegit de la Desembocadura del riu Millars format pels ajuntaments de Vila-real, Almassora, Borriana, la Diputació de Castelló i la Generalitat Valenciana ha constatat la rectificació de tres dels suports d’una estesa elèctrica on fa uns mesos va morir electrocutada una àguila calçada (Hieraaetus pennatus).
(más…)
por Consorci | May 5, 2022 | riu millars
Vuit mesos després d’intensos treballs de restauració, la Ruta Botànica del Paisatge Protegit de la Desembocadura del riu Millars, torna a estar oberta al pas de caminants, esportistes i altres usuaris.
(más…)
por Consorci | Abr 25, 2022 | riu millars
S’ha omplert un contenidor de 8 m³ amb espècies invasores com l’opuntia, l’agave i el bàlsam dunar o ungla de gat
El Consorci gestor del Paisatge Protegit de la Desembocadura del riu Millars constituït pels ajuntaments d’Almassora, Borriana, Vila-real, la Diputació de Castelló i la Generalitat Valenciana continua amb la retirada de la flora exòtica invasora que creix a les dos vessants del tram baix del paratge fluvial protegit, concretament en la zona que forma part de la Xarxa Natura 2000, és a dir, des del pont de la via del tren fins a la zona litoral. El Consorci gestor riu Millars va presentar una sol·licitud a la Conselleria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de la Generalitat Valenciana per a rebre col·laboració formativa en la retirada de flora exòtica. Recentment, una brigada de l’empresa Vaersa adscrita a la Xarxa Natura 2000 formada per un capatàs i 4 operaris, juntament amb els professionals del Servei de Manteniment del Consorci, van retirar els primers focus de les plantes exòtiques. En total van omplir un gran contenidor de 8 metres cúbics amb diverses espècies d’aquestes plantes exòtiques. Es tracta d’exemplars del cactus opuntia subulata (Cylindropuntia subulata), de figues paleres (Opuntia ficus-indica), d’agave americana (Agave sp) i de bàlsams dunars o també coneguts com a ungles de gat (Carpobrotus edulis), totes elles espècies exòtiques i invasores que provenen de conreus ornamentals, però que han acabat naturalitzant-se en el Paisatge Protegit de la Desembocadura del riu Millars per diversos abocaments de restes de jardineria. El Servei de Guarderia Rural del Consorci gestor va realitzar a finals de l’any 2021 un complet inventari de la planta Opuntia subulata, present en la part baixa del Paisatge Protegit de la Desembocadura del riu Millars, inclosa en la Xarxa Natura 2000, és a dir, des de la línia de costa fins al pont del ferrocarril. En total es van constatar 20 punts on les plantes exòtiques estaven presents i més concretament es van localitzar 86 plantes distribuïdes en les dos vessants del riu. A partir d’ara el Servei de Manteniment del Consorci riu Millars, amb la formació rebuda per part de la brigada de la Xarxa Natura 2000 de l’empresa Vaersa, continuarà amb la retirada de les plantes exòtiques. El consorci gestor programarà jornades periòdiques de retirada d’opuntia subulata perquè, a poc a poc, aquestes plantes invasores deixen lloc a les espècies autòctones.
De Nord-amèrica i Sud-àfrica
Totes aquestes espècies exòtiques tenen una extraordinària capacitat de colonització i d’arrelament gràcies a la fragmentació de les branques des d’on són capaces d’arrelar amb moltíssima facilitat. El cactus Opuntia, la figa palera i l’agave provenen del continent americà. Per la seua banda l’ungla de gat o bàlsam dunar és endèmica de Sud-àfrica. Totes aquestes espècies van ser importades per a la mà de l’home al continent Europeu i ara són considerades com a plantes exòtiques i invasores.
por Consorci | Mar 24, 2022 | riu millars
- El tren de borrasques que afecta la província de Castelló ha propiciat un desembassament des del pantà de Sitjar que ha provocat el trencament de la barrera de cudols a conseqüència de la força de l’aigua
El Paisatge Protegit de la Desembocadura del riu Millars gestionat pels ajuntaments d’Almassora, Borriana, Vila-real, la Diputació de Castelló i la Generalitat Valenciana està canviant aquests dies d’aspecte a conseqüència del tren de borrasques i de l’actual depressió aïllada de nivells alts (DANA) que està afectant diverses comarques de la província de Castelló.
(más…)